STANOWISKO MINISTERSTWA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ Z 27 LISTOPADA 2009 R. W SPRAWIE LICZENIA WYNAGRODZENIA I EKWIWALENTU ZA URLOP W RAZIE STOSOWANIA PRZEPISÓW PAKIETU ANTYKRYZYSOWEGO

 

 

Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 8 października 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz.U. nr 174, poz. 1353) - przy ustalaniu wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy nie uwzględnia się należności przysługujących pracownikowi zgodnie z przepisami o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców - w okresie objęcia go przestojem ekonomicznym lub obniżonym wymiarem czasu pracy.

 

W związku z powyższym należy wyjaśnić, że na podstawie art. 4 ustawy z 1 lipca o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców (Dz.U. Nr 125, poz. 1035) pracownikowi objętemu przestojem ekonomicznym (w rozumieniu tej ustawy) przysługuje świadczenie finansowane z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych albo stypendium finansowane z Funduszu Pracy, a ponadto wynagrodzenie wypłacane ze środków przedsiębiorcy - w wysokości uzupełniającej do gwarantowanej pracownikom ustawowo wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę.

 

Należności te mają charakter gwarancyjny – przysługują one bowiem pracownikom niewykonującym pracy. W związku z tym zostały one wyłączone z podstawy wymiaru wynagrodzenia urlopowego oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop.

 

Skutkiem takiej regulacji jest uwzględnianie w podstawie wymiaru wynagrodzenia urlopowego oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop wynagrodzeń za pracę wypłaconych pracownikowi we wcześniejszym okresie. Oznacza to, że objęcie pracownika przestojem ekonomicznym nie wywiera żadnego wpływu na wysokość przysługującego mu następnie wynagrodzenia urlopowego albo ekwiwalentu pieniężnego za urlop. Podstawą do ustalania ich wysokości będą bowiem nadal stałe i systematycznie wypłacane pracownikowi składniki wynagrodzenia za pracę, w wysokości wynikającej z umowy o pracę i przepisów o wynagradzaniu obowiązujących u pracodawcy.

 

Natomiast pracownikowi objętemu, na zasadach określonych w art. 12 powołanej wyżej ustawy, obniżonym wymiarem czasu pracy przysługuje, oprócz wynagrodzenia za pracę w obniżonym wymiarze czasu pracy, świadczenie finansowane z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych albo stypendium finansowane z Funduszu Pracy. I to właśnie świadczenie i stypendium wyłączone są z podstawy wymiaru wynagrodzenia urlopowego oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop. A zatem, przy ich ustalaniu uwzględniać należy tylko wynagrodzenie za pracę, przysługujące pracownikowi zatrudnionemu w obniżonym wymiarze czasu pracy, zgodnie z umową o pracę i przepisami o wynagradzaniu obowiązującymi u pracodawcy.

 

Ponadto, przy ustalaniu podstawy wymiaru wynagrodzenia urlopowego oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop, z mocy § 6 rozporządzenia MPiPS z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz.U. Nr 2, poz. 14, z późn. zm.) nie uwzględnia się m.in. - kwoty wyrównania do wynagrodzenia za pracę do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz - wynagrodzenia za czas gotowości do pracy oraz za czas nie zawinionego przez pracownika przestoju.

 

Jednakże należy stwierdzić, że powyższe należności nie mają bezpośredniego związku z objęciem pracownika przestojem ekonomicznym lub obniżonym wymiarem czasu pracy na podstawie przepisów ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców.