STANOWISKO MINISTERSTWA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
Z 27 LISTOPADA 2009 R. W SPRAWIE LICZENIA WYNAGRODZENIA I EKWIWALENTU ZA URLOP
W RAZIE STOSOWANIA PRZEPISÓW PAKIETU ANTYKRYZYSOWEGO
Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra
Pracy i Polityki Społecznej z 8 października 2009 r. zmieniającego
rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego,
ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu
pieniężnego za urlop (Dz.U. nr 174, poz. 1353) - przy
ustalaniu wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego oraz ekwiwalentu
pieniężnego za urlop wypoczynkowy nie uwzględnia się należności przysługujących
pracownikowi zgodnie z przepisami o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego
dla pracowników i przedsiębiorców - w okresie objęcia go przestojem
ekonomicznym lub obniżonym wymiarem czasu pracy.
W związku z powyższym należy wyjaśnić,
że na podstawie art. 4 ustawy z 1 lipca o łagodzeniu skutków kryzysu
ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców (Dz.U.
Nr 125, poz. 1035) pracownikowi objętemu przestojem ekonomicznym (w rozumieniu
tej ustawy) przysługuje świadczenie finansowane z Funduszu Gwarantowanych
Świadczeń Pracowniczych albo stypendium finansowane z Funduszu Pracy, a ponadto
wynagrodzenie wypłacane ze środków przedsiębiorcy - w wysokości uzupełniającej
do gwarantowanej pracownikom ustawowo wysokości minimalnego wynagrodzenia za
pracę.
Należności te mają charakter gwarancyjny
– przysługują one bowiem pracownikom niewykonującym pracy. W związku z tym
zostały one wyłączone z podstawy wymiaru wynagrodzenia urlopowego oraz
ekwiwalentu pieniężnego za urlop.
Skutkiem takiej regulacji jest
uwzględnianie w podstawie wymiaru wynagrodzenia urlopowego oraz ekwiwalentu
pieniężnego za urlop wynagrodzeń za pracę wypłaconych pracownikowi we
wcześniejszym okresie. Oznacza to, że objęcie pracownika przestojem
ekonomicznym nie wywiera żadnego wpływu na wysokość przysługującego mu
następnie wynagrodzenia urlopowego albo ekwiwalentu pieniężnego za urlop.
Podstawą do ustalania ich wysokości będą bowiem nadal stałe i systematycznie
wypłacane pracownikowi składniki wynagrodzenia za pracę, w wysokości
wynikającej z umowy o pracę i przepisów o wynagradzaniu obowiązujących u
pracodawcy.
Natomiast pracownikowi objętemu, na
zasadach określonych w art. 12 powołanej wyżej ustawy, obniżonym wymiarem czasu
pracy przysługuje, oprócz wynagrodzenia za pracę w obniżonym wymiarze czasu
pracy, świadczenie finansowane z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń
Pracowniczych albo stypendium finansowane z Funduszu Pracy. I to właśnie
świadczenie i stypendium wyłączone są z podstawy wymiaru wynagrodzenia
urlopowego oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop. A zatem, przy ich ustalaniu
uwzględniać należy tylko wynagrodzenie za pracę, przysługujące pracownikowi
zatrudnionemu w obniżonym wymiarze czasu pracy, zgodnie z umową o pracę i
przepisami o wynagradzaniu obowiązującymi u pracodawcy.
Ponadto, przy ustalaniu podstawy wymiaru
wynagrodzenia urlopowego oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop, z mocy § 6
rozporządzenia MPiPS z 8 stycznia 1997 r. w sprawie
szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania
wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz.U. Nr 2, poz. 14, z późn. zm.)
nie uwzględnia się m.in. - kwoty wyrównania do wynagrodzenia za pracę do
wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz - wynagrodzenia za czas
gotowości do pracy oraz za czas nie zawinionego przez pracownika przestoju.
Jednakże należy stwierdzić, że powyższe należności
nie mają bezpośredniego związku z objęciem pracownika przestojem ekonomicznym
lub obniżonym wymiarem czasu pracy na podstawie przepisów ustawy o łagodzeniu
skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców.